מתי נוכל לבחור את ספק החשמל שלנו?

תחרות אמיתית – כזו שתשפיע בסופו של יום על כיסו של הצרכן, תתרחש כאשר לצרכנים תהיה האפשרות להחליט ממי הם יקבלו חשמל וכמה הם ישלמו עליו.

לאחרונה, התבשרנו כי שנת 2019 תיפתח, עם עליית מחירים במגוון ענפים. לצד ההתייקרות הצפויה במוצרי מזון וצריכה שונים, צפויים לעלות גם תעריפי המים, הארנונה והחשמל.

המחאות, לא איחרו לבוא וכתוצאה מכך חלק מהחברות אף חזרו בהן מהעלאת המחירים. ככה זה כשיש תחרות וכשמספר חברות מתמודדות על כיסו של הצרכן.

אף על פי כן, תעריף החשמל ועלייתו המתכוננת – אשר נקבעים על ידי המדינה, נותרו על כנם.

רובנו כלל לא יודעים כי תעריף החשמל אותו אנו משלמים "על אוטומט" בנוי מ-4 מרכיבים: תעריף ייצור, הולכה, חלוקה ועלויות מערכת. בעוד שהתעריף על שלושת המרכיבים האחרונים הינו אחיד לכלל הצרכנים ונקבע על ידי רשות החשמל, תעריף הייצור נקבע על ידי יצרני החשמל עצמם ומשתנה בהתאם ללקוחותיהם – פרטיים (הציבור) לעומת עסקיים (חברות גדולות).

כיום, בעוד שבמדינות רבות באירופה ובעולם שוק החשמל פתוח לתחרות מלאה, השוק הישראלי מנוהל על ידי חברה אחת אשר אחראית על ייצור, הולכה ואספקת החשמל כאשר לצרכן אין כל יכולת בחירה או מיקוח בעניין.

תארו לכם מצב בו הייתם יכולים לבחור את יצרן וספק החשמל שלכם על פי הקריטריונים המתאימים לכם: חברה שמספקת חשמל מוזל, כזו שמייצרת אנרגיה נקייה, אחת ששירות הלקוחות שלה אדיב במיוחד או כל קריטריון אחר לפי ראות עיניכם. תארו לכם מצב בו הייתה לכם את האפשרות לעבור בין חברה כזו לאחרת, בקלות ומבלי שהייתם צריכים לשנות את סדר יומכם או את תשתיות החשמל בהן השתמשתם עד היום, וכל זאת עד אשר תמצאו את זו שעונה לצורכיכם. בדיוק כמו שמתרחש כבר היום בשוק הסלולאר או הטלוויזיה.

מזה שנים, שבמשק החשמל בישראל פועלים יצרני חשמל פרטיים המספקים כ-30% מסך החשמל במדינה. אולם, בגלל חוסר התחרות בענף ותנאי הרגולציה השונים, הם נאלצים למכור חשמל לעסקים בלבד. אותם עסקים, זוכים לחשמל מוזל הודות להנחה משמעותית של בין 5% ל-7% שנותנים יצרני החשמל הפרטיים על תעריף הייצור ובכך הם חוסכים מדי שנה עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

אמנם הרפרומה במשק החשמל שנחתמה השנה, אמורה הייתה לבשר על פתיחת המשק לתחרות מלאה, אך ברור לכל שתחרות אמיתית – כזו שתשפיע בסופו של יום על כיסו של הצרכן, תתרחש כאשר לצרכנים תהיה האפשרות להחליט ממי הם יקבלו חשמל וכמה הם ישלמו עליו.

הרי למרות שמחירי החשמל בישראל נחשבים לנמוכים ביחס למדינות אחרות בעולם, במציאות שבה התחרות אמיתית – שיש מספר חברות שמתמודדות על כיסו של הצרכן, בדיוק כמו בשוק הסלולאר והטלוויזיה, חברה שתייקר את מחיר מוצריה עלולה לספוג הפסדים אחרים כמו עזיבת לקוחות ופגיעה תדמיתית.